Cosatic art interpretation by the Writers of "Catholic Rus" During the Ukrainian Renaissance and Early Baroque

  • Larysa Semeniuk Східноєвропейський національний університет імені Лесі Українки
Keywords: Cossack myth, Catholic Rus, Latin and Polish-language creativity, Renaissance, Baroque, Cossack Baroque

Abstract

The article focuses on the problem of the artistic interpretation of the Cossacks in the writings of the writers of "Catholic Rus" during the Ukrainian Renaissance and early Baroque. Theoretical generalizations are made on the material of the poetic works of Joseph Vereshchinsky, Symon Simonid, Martyn Pashkovsky, Ivan Dombrovsky, Bartolomey Zymorovich, Homa Yevlevich, which contains the first artistic interpretations of the Cossacks, including their genesis, way of life, defensive mission against external encroachments and glorification of Cossack virtues. The negative image of the Cossacks as a destructive force prone to fomenting civil conflict was created in Simon Pecalid's poem "On the Ostroh War under the Pjatka against the Nyzovi". In their works, the writers of "Catholic Rus" initiated an important vector of early-modern literary creativity - the Cossack Baroque, which became an expression of the ideology of the Cossack-Hetman state.

References

Ісіченко Ігор, архієпископ. Історія української літератури: епоха Бароко (XVII–XVIII ст.). Навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. Львів–Київ–Харків : Святогорець, 2011. 568 с.

Кралюк П. Козацька міфологія України: творці та епігони. Харків: Фоліо, 2017. 394 с.

Радишевський Р. Сарматсько-роксоланський дискурс української поезії XVII століття. Слов’янський світ. 2010. Ви. 8. С. 29–49.

Сліпушко О., Лісовська О. Художні інтерпретації національної ідентичності письменниками «католицької Русі» доби українського Ренесансу. Sultanìvs’kì čitannâ / Султанівські читання. Issue VIII. 2019. С. 75–84.

Слово многоцінне. Хрестоматія української літератури, створеної різними мовами в епоху Ренесансу (друга половина XV–XVI століття) та в епоху Бароко (кінець XVI–XVIII століття) / Упоряд. : В. Шевчук, В. Яременко : У 4 кн. Кн. 1. Київ : Аконіт, 2006. 800 c.

Слово многоцінне. Хрестоматія української літератури, створеної різними мовами в епоху Ренесансу (друга половина XV–XVI століття) та в епоху Бароко (кінець XVI–XVIII століття) / Упоряд. : В. Шевчук, В. Яременко: У 4 кн. Кн. 3. Київ : Аконіт, 2006. 800 с.

Стеньгач Н. Сарматський міф у культурі Речі Посполитої епохи Бароко. Університетські наукові записки. 2016. № 59. С. 367–376.

Трофимук М. Українська польськомовна поема з кінця XVI століття. Київські полоністичні студії. Українсько-польські літературні контексти доби Бароко: зб. наук. пр. Т. VІ. Київ, 2004, С. 223–235.

Українська поезія ХVІІ століття (перша половина) : Антологія / Упор. В. Яременко. Київ : Рад. письменник, 1988. 360 с.

Шевчук В. Муза роксоланська. Українська література ХVI–XVIII століть: У 2-х кн. Кн. 1. : Ренесанс. Раннє бароко. Київ : Либідь, 2004. 400 с.

Яковенко Н. Паралельний світ. Дослідження з історії уявлень та ідей в Україні XVI–XVII ст. Київ: Критика, 2002. 416 с.

Published
2021-09-21
How to Cite
Semeniuk, L. (2021). Cosatic art interpretation by the Writers of "Catholic Rus" During the Ukrainian Renaissance and Early Baroque. Studia Methodologica, 52, 20-30. https://doi.org/10.25128/2304-1222.21.52.02