Discourse of Petro Soroka in the novel «Symphony of the Petrykivsky Forest». Lyric trilogy» (2015) as voice of mind and heart

  • Louisa Oliander Lesia Ukrainka Volyn National University
Keywords: God, Universe, dialogue, discourse, context, music narrator, symphony, landscape, transcendent world

Abstract

The discourse of P. Sorok’as novel «Symphony of Petrykivsky Forest» (2015) is characterized in this article, it is considered in the context of all the writer's works, establishes dialogic relations between Soroka’s text and the texts of other writers are examined, such as A. Blok, L. Kostenko, M Kotsiubynskyi, M. Nekrasov, M. Rylskyi, L. Leonov, B. Lesmian, B. Pasternak and others, as well as with texts of other arts, in particular paintings by A. Kuindzhi, Kal Gajoum, and the young artist K. Timofeyova. The methods of creating symphonic music in words are analyzed, its functions in the literary system of the work are determined, the skills of P. Soroka as landscape painter are revealed.

References

Аристотель. О небе // Аристотель. Собр. соч: В 4-х тт. М. : "Мысль", 1981. Т. 3. II.9.

Бахтин М. М. 1961 год. Земетки // Бахтин М. М. Собр. соч. Работы 1940–1960 гг. М.: Русские словари, 1996. Т. 5. С. 329–374.

Блок А. Стихотворения и поэми. В 2-х тт. Ленинград: Сов. писатель. Малая серия. Изд. 3., 1961. Т. 2. 489 с.

Вежбицкая Анна. Язык. Культура. Познание. М.: Pусские словари, 1996. 416 с.

Гаджума Кал (Gajoum Kal) [Электронный ресурс] Режим доступа:

https://kulturologia.ru/blogs/100216/28353/

Костенко Л. В. Берестечко. Історичний роман. К. : Укр. Письменник, 1999. 157 с.

Маяковский В. Стихотворения. В 3-т. Ленинград: Сов. писатель. Малая серия. Изд. 3., 1955. Т. 1. 519 c.

Некрасов Н. А. Зеленый шум. // Некрасов Н. А. Полн. собр. соч. и писем в 15-ти тт. Худож. произвед. 1–10 тт. Л.: «Наука» – Ленинградское отделение, 1981. Т.2. Стихотворения 1855–1866 гг. С. 142. [Электронный ресурс] Режим доступу: https://russian-literature.org/tom/419877

Опарина Ю. М. Музыка слова и слово в музыке: поэзия а. блока в произведениях отечественных композиторов [“Электронный ресурс] Режим доступа: https://cyberleninka.ru/article/n/muzyka-slova-i-slovo-v-muzyke-poeziya-a-bloka-v-proizvedeniyah-otechestvennyh-kompozitorov

Рыбальченко Т. Л. Знаки музыки в романе Л. Леонова «Русский лес». Сибирский филологический журнал. 2014. № 4. С. 16–24.

Словник української мови (СУМ) В 10-т. К.: Наукова думка, 1970–1979. Т. ІХ. 1978. 916 с.

Сорока П. І. Духовний рубаят. Тернопіль : Тайн, 2017. 104 c.

Сорока П. І. Знак серця: денники 2008 року. Тернопіль : Астон, 2009. 248 с.

Сорока П. І. Натщесерце: денники. Тернопіль : Астон, 2009. 164 с.

Сорока П. І. Пам’яті наперейми. Тернопіль : Джура, 104 с.

Сорока П. І. Симфонія Петриківського лісу. Лірична трилогія. Львів : Апріорі, 2016. 312 с.

Leśmian B. Poezje. Wapszawa : Państwowy Instyut Wydawniczy, 1975. 418 s

Published
2021-09-21
How to Cite
Oliander, L. (2021). Discourse of Petro Soroka in the novel «Symphony of the Petrykivsky Forest». Lyric trilogy» (2015) as voice of mind and heart . Studia Methodologica, 52, 5-19. https://doi.org/10.25128/2304-1222.21.52.01