ANTROPOCENTRYCZNE I FUNKCJONALNO-PRAGMATYCZNE ZAŁOŻENIA WSPÓŁCZESNEJ ETNOLINGWISTYKI: PROPOZYCJE METODOLOGICZNE

Ключові слова: етнолінгвістика, етнокультурологія, антропоцентризм, культурно-цивілізаційні цінності.

Анотація

Стаття присвячена онтологічній оцінці об’єкта етнолінгвістики й етнокультурології з точки зору функціонально-прагматичної і антропоцентричної методології. Автори пропонують перенести центр уваги у цього роду дослідженнях з аналізу історії етнокультурних рис гіпостазованих об’єктів (народів, націй, етносів, мовних груп) на аналіз взаємодії осіб як реальних носіїв культурно-цивілізаційних характеристик у актуальній дійсності під час міжцивілізаційних інтеракцій. Окрім того Автори звертають увагу на наявність внутрішньої диференціації етнокультурних спільнот з точки зору культурно-цивілізаційних цінностей, що робить дослідження т.зв. мовної картини світу чи національного характера неефективними.

Біографії авторів

Олег Лещак, Університет ім. Яна Кохановського в м. Кельце, ПОЛЬЩА

Посилання

Aisch, G., Pearce A. and Rousseau, B. How Far Is Europe Swinging to the Right? „The New York Times”, October 23, 2017, URL: https://www.nytimes.com/interactive/2016/05/22/world/europe/europe-right-wing-austria-hungary.html [26.01.2019].

Bartmiński, J. Punkt widzenia, perspektywa, językowy obraz świata, w: Językowy obraz świata, red. J. Bartmińskiego, Wydawnictwo UMCS, Lublin 1999.

Bergeijk, P.A.G. van, On the brink of Deglobalisation … again, „Cambridge Journal of Regions, Economy and Society”, 2018, 11 (2), p. 59–72.

Fleischer, M. Sterowana przez obraz świata konstrukcja rzeczywistości na przykładzie relacji medialnych z ‚IV Światowej Konferencji na rzecz Kobiet’ w Pekinie, w: Konstrukcja rzeczywistości, Wrocław 2002, URL: http://www.fleischer.pl/text/konferencja_na_rzecz_kobiet.pdf [11.06.2013].

Leszczak, O .Etniczny obraz świata Polaków. Kulturowo-cywilizacyjna i lingwosemiotyczna analiza polskiego dyskursu publicznego, Ternopil 2017.

Leszczak, O .Krytyka doświadczenia etnicznego. Metodologiczne i kulturowo-cywilizacyjne wprowadzenie do badania etnicznych obrazów świata Rosjan, Polaków i Ukraińców, Katowice 2014.

Leszczak, O. Rosyjski etniczny obraz świata w aspekcie kulturowo-cywilizacyjnym i lingwosemiotycznym, Toruń, 2014,

Martin, M. Keeping it Real: Debunking the Deglobalization Myth, Brexit, and Trump:-“Lessons” on Integration, „Journal of International Trade Law and Policy”, 2018, 17, p. 62–8.

Ситько, Ю. Опыт как отношение энергоматерии и энергоинформации, „The Peculiarity of Man”, 2012, nr 16, s. 44–67

Ситько, Ю. Формы опыта как отношения энергоматерии и энергоинформации, „The Peculiarity of Man”, 2013, nr 18, s. 235–259.

[1] Polecam prace Jurija Sytki, w których ta idea została dość szczegółowo opracowana: [Ситько 2012; Ситько 2013].

[2] Użytkownik języka etnicznego, który włada tylko jedną jego odmianą (w odróżnieniu od dyglosanta, który posługuje się jednocześnie kilkoma jego wariantami, np. językiem literackim i gwarą albo językiem literackim i językiem potocznym).

[3] Szczegółowo na ten temat można przeczytać w pracach: [Leszczak 2014a, Leszczak 2014b; Leszczak 2017.].
Опубліковано
2019-11-10
Як цитувати
Лещак, О., & Borowiec, A. (2019). ANTROPOCENTRYCZNE I FUNKCJONALNO-PRAGMATYCZNE ZAŁOŻENIA WSPÓŁCZESNEJ ETNOLINGWISTYKI: PROPOZYCJE METODOLOGICZNE. Studia Methodologica, 48, 51-62. https://doi.org/10.25128/2304-1222.19.48.06
Розділ
Articles